Digitalisering med interimledelse som verktøy

i Ukategorisert

En stor offentlig norsk aktør innen kollektivtransport satser på interimledelse når selskapet nå gjennomfører et stort strategiprosjekt innen kundeservice.

 

Prosessen som selskapet nå går gjennom handler i stor grad om to ting: digitalisering og forbedring. For å gjennomføre prosjektet har de leid inn flere interimledere fra Interim Norge. Disse jobber med kundeservice, utvikling av produkter og tjenester, samt fremtidig IT-arkitektur.

 

Storstilt strategi for bedre kundeopplevelse

En av de innleide lederne fra Interim Norge, som har jobbet som interimleder de siste ti årene, deler her sin erfaring:

– Prosjektet jeg jobber med på kundeservice har tre dimensjoner: mennesker, prosess og teknologi. Spørsmålet er hvordan man kan kombinere de tre innsatsfaktorene for å levere en bedre kundebehandling og bedre kundeopplevelse, sier interimlederen.

 

LAST NED GRATIS E-BOK: Slik fungerer interimledelse

 

Kundesenteret er den delen av organisasjonens kundeservice som betjener kundene personlig, 365 dager i året. I løpet av 2017 håndterte de ansatte flere hundre tusen personlige henvendelser i tillegg til millioner av digitale henvendelser på nett.

– Vårt mål er å bedre serviceopplevelsen med en storstilt strategi for 2021. Hvilke typer tjenester skal selskapet levere, hva etterspør sluttkunden, hva trenger vi av samarbeidspartnere og hvordan kan vi sørge for økt bevegelsesfrihet for innbyggerne? I tillegg jobber jeg mye med operativ drift av serviceområdene i det daglige, forklarer interimlederen.

 

LES MER: Dette er forskjellen på Interimledelse og management for hire

 

Viktig å plassere kompetanse i organisasjonen

Interimlederen startet hos kunden høsten 2017. Han har tidligere jobbet i et stort internasjonalt konsern, samt i flere norske selskaper. De trengte en leder til å jobbe med et stort prosjekt, nemlig telekomløsninger for ny hovedflyplass i Norge, samt bygge opp en salg-, support- og serviceenhet parallelt med prosjektet.

De siste 10 årene har han jobbet som interimleder i både privat og offentlig sektor. Han er utdannet siviløkonom, har jobbet mye med digitalisering, og mener oppdraget for denne oppdragsgiveren har vært en spennende utfordring.

– Med bakgrunn i min erfaring, evner jeg å raskt tilegne meg kunnskap om bransjen jeg er i. Offentlig sektor og kollektivtrafikk er en egen kunst å forstå, særlig med tanke på den enorme betydningen den har for samfunnet. Dette er en meget komplisert verdikjede som man ikke skjønner omfanget av før man sitter der og arbeider med det. Det er viktig å forstå hvilke prosesser, enheter og partnere som må fungere sammen for å få levert en god kundeopplevelse, sier interimlederen.

 

LES MER: Hva koster det å leie en interimleder?


Opprinnelig var oppdraget hos kunden på ett år, men har blitt forlenget, noe interimlederen ikke har hatt noe imot, da han karakteriserer det å jobbe i organisasjonen som  «fantastisk».

– Team spirit er veldig viktig for meg. Jeg jobber med og gjennom mennesker, og ønsker å etterlate en del av min kompetanse i organisasjonen. På denne måten kan jeg hjelpe med å bygge humankapital og hjelpe bedriften til å etablere de nødvendige strukturene som fungerer, også etter jeg har avsluttet oppdraget mitt, sier han.

 

Definisjoner:

DIGITALISERING: Digitalisering, det å legge tilrette for generering digital informasjon
samt håndtering og utnyttelse av informasjonen. Digital informasjon er informasjon som blir
lagret, behandlet og overført som tallverdier. Termen stammer fra ordet digit og er
sannsynligvis knyttet til det å få oversikt over noe ved å telle på fingrene.

 

Har din bedrift behov for en midlertidig leder? Kontakt Interim Norge for en uforpliktende og konfidensiell samtale.

Siste innlegg